126
EDWARDS, Betty. Desenhando com o lado direito do cérebro. 10ª ed. Tradução
Ricardo Silveira. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.
ELLIS, N. C. Constructions, Chunking and Connectionism: The Emergence of
Second Language Structure. In: DOUGHTY, C.J e LONG, M. H. The Handbook of
Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell, 2003, p. 63-103.
______, N. C. e SCHMIDT, R. Rules or associations in the acquisitions of
morphology? The frequency by regularity interations in human and PDP learning of
morphosyntax. Language and Cognitive Processes, v.13, p.307-36, 1998.
ELLIS, R. The study of second language acquisition. Oxford: OUP, 1994.
ELMAN, Jeffrey; BATES, E.; JOHNSON, M. KARMILOFF-SMITH, A.; PARISI,
A.; PLUNKETT, Kim. Rethinking innateness: A connectionism perspective on
development. Cambridge: M.A.: MIT, 1996.
______, Jeffrey L. Learning and developing in neural networks: the importance of
starting small. Cognition. San Diego,[-], n.48, p. 71-99, abr. 1993.
EYSENCK, Michael W.; KEANE, Mark. Psicologia cognitiva: um manual
introdutório. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
FRANK, Stefan L., KOPPEN, Mathieu, and NOORDMAN, Leo G. M. World
Knowledge in Computational Models of Discourse Comprehension. Discourse
Processes. Filadélfia, v. 45, p. 429-463, 2008.
GABRIEL, Rosângela. Aspectos cognitivos da leitura sob o prisma conexionista. In:
LAMRECHT, Regina. (org.). Aquisição da Linguagem: estudos recentes no Brasil.
Porto Alegre, EDIPUCRS (no prelo).
______, Rosângela. Compreensão em leitura: como avaliá-la ? In: OLMI, Alba e
PERKOSKI, Norberto (Orgs.) Leitura e Cognição – uma abordagem
transdisciplinar. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2005.
______, Rosângela. Uma leitura introdutória ao paradigma conexionista. Signo,
Santa Cruz do Sul, v.29, n.47, p. 71-98, jul/dez 2004.
______, Rosângela; FRÖMMING, Marione. Compreensão em leitura: como avaliá-
la? . Signo, Santa Cruz do Sul, v.27, n.43, p. 7-44, jul/dez 2002.
______, Rosângela. Os psicólogos soviéticos e o conexionismo. Signo, Santa Cruz do
Sul, v.26, n.40, p. 7-29, jun/jul 2001.
GASSER, Michael. Connectionism and universal in second language acquisition.
SSLA, Cambridge University Press, 12. 170-199, 1990.
GAZZANIGA, M. S.; IVRY, R. B. ; MANGUN, G. R. Neurociência Cognitiva: a
biologia da mente. Porto Alegre: Artmed, 2006.