172
FRANÇA, L. H. A importância das relações intergeracionais na quebra de preconceitos sobre
a velhice. In: VERAS, R. (ed.). Terceira Idade. Desafios para o terceiro milênio. Rio de
Janeiro: Relume-Dumará, 1997.
FONTANA, N. et al. Aprendizagem de inglês na adultez avançada: motivação, ansiedade e
auto-estima. Cadernos de Pesquisa. Caxias do Sul: UCS, v. 2, n. 3, 1994. p.61-116.
FORTKAMP, M. Measures of working memory capacity and L2 oral fluency. Ilha do
Desterro, n. 35, 1998. p. 201-238.
GARDNER, H. Inteligências múltiplas. A teoria na prática. Porto Alegre: ARTMED, 1993.
GARDNER, R. C. et al. Social Factors in Second Language attrition. Language learning, n.
35, v. 4, 1985. p. 519-540.
GREEN, A. A time sharing cross-sectional study of monolinguals and bilinguals at different
levels of second language acquisition. In: PATKOWSKI, M. Laterality effects in
multilinguals during speech production under the concurrent task paradigm: another test of
the age of acquisition hypothesis. IRAL, v. 41, n. 3, 2003. p. 477-497.
GREENALL, S. Reward. Oxford: Macmillan and Heinemann, 1998.
GOLEMAN, D. Inteligência emocional. Porto Alegre: ARTMED, 1995.
HADLEY, A. O. Research in language learning. Principles, processes, and prospects.
Illinois: National Textbook Company, 1993.
HARLEY, B; HOWARD, J.; HART, D. Second Language Processing at different ages: do
younger pay more attention to prosodic cues to sentence structure? Language Learning,
v.45, n.1, 1995. p. 43-71.
HATCH, E. Second LanguageAquisition. Rowley, Mass.: Newbury House, 1978.
HILL, J. Foreign accents, language acquisition, and cerebral dominance revisited. Language
Learning, v. 20, n. 2, 1970. p.237-248.
HOOYMAN, N. R.; KIYAK, H. A. Social Gerontology. A multidisciplinary perspective.
Massachusetts: Allyn e Bacon, 1988.
HURFORD, J. The evolution of the critical period for language acquisition. Cognition, v. 40,
1991. p. 159-201.
IBGE. Projeção da população do Brasil por sexo e idade para o período de 1980-2050.
Diretoria de Pesquisas. Departamento de população e indicadores sociais. Divisão de estudos
e análises de dinâmica demográfica, 2000.
IOUP, G.; BOUSTAGUI, E.; TIGI, M.; MOSELLE, M. Reexamining the critical period
hypothesis: a case study in a naturalistic environment. In: MORRIS, F. Can advanced learners
of Spanish achieve native-like pronunciation? A re-examination of the critical period
hypothesis. Ilha do Desterro, vol. 35, p.27-55, 1998.